Beroepsgericht Engels voor de Opleidingen in de Verkoop en Retail (digitaal invulbare pdf)
Medewerkers in de Verkoop en Retail krijgen ook veel te maken met Engelstalige klanten. Bij de verkoop van producten en bij het verstrekken van informatie is een goede beheersing van de Engelse taal beslist geen overbodige luxe.
Deze beroepsgerichte methode Engels is o.a. geschikt voor de volgende opleidingen:
- Assistent Verkoop/Retail (niveau 1)
- Verkoper (niveau 2)
- Eerste Verkoper (niveau 3)
- Ondernemer Retail (niveau 4)
Met behulp van deze methode kan de student zichzelf trainen in de verschillende vaardigheden van de Engelse taal. De training van ruim 200 pagina’s is vrijwel volledig toegespitst op het vakgebied van de opleiding die de student volgt en uitermate geschikt voor zelfstudie. De opdrachten in deze training worden aangeboden op de Europese taalniveaus die voor de betreffende opleidingen van toepassing zijn. Alle deelvaardigheden komen uitgebreid aan bod en er is veel aandacht voor het vakspecifieke jargon. Bij de methode wordt een volledig antwoordmodel geleverd met de uitwerkingen van de opdrachten, scripts bij de luistervaardigheid en beoordelingsmodellen voor de productieve vaardigheden.
De prijs van deze methode is met opzet laag gehouden. Maar het betreft wel uitdrukkelijk een persoonsgebonden lesboek.
Een aantal (willekeurige) voorbeelden van opdrachten uit deze training (gebaseerd op de omschrijvingen uit het betreffende kwalificatiedossier):
Luisteren:
- Luisteren naar een klant die een artikel wil kopen
- Luisteren naar aanwijzingen in instructies in praktijksituaties
- Luisteren naar de klacht van een klant
Lezen:
- Lezen van informatie over winkeldiefstallen
- Lezen van schriftelijke klachten van klanten
- Lezen van artikelen over het starten van een ‘retail business’
Gesprekken voeren:
- Een gesprek met een klant die belangstelling heeft voor een product
- Het voeren van een volledig verkoopgesprek
- Een voortgangsgesprek met een lerende medewerker
Spreken:
- Het verzorgen van een korte uitleg over het bedrijf en de producten
- Een presentatie in het Engels over het beroep van verkoper
- Taaluitingen in de contacten met klanten, collega’s, leveranciers en/of de leidinggevende
Schrijven:
- Het schrijven van een e-mail naar een klant die een klacht heeft
- Het schrijven van een kort verslag n.a.v. een voortgangsgesprek met een medewerker
- Het schrijven van een bericht aan de leidinggevende over de dagelijkse gang van zaken