Beroepsgericht Engels voor de Opleidingen in de Secretariële Beroepen (digitaal invulbare pdf)
Secretaresses moeten in allerlei situaties zakelijke gesprekken kunnen voeren in het Engels. Ook dragen ze soms zorg voor de schriftelijke informatie-uitwisseling in het Engels. Ze ontvangen bezoekers, onderhouden relaties, organiseren bijeenkomsten en regelen reizen en accommodaties. Met Beroepsgericht Engels voor de Opleidingen in de Secretariële Beroepen lukt dat goed.
Deze beroepsgerichte methode Engels is o.a. geschikt voor de volgende opleidingen:
- Secretaresse (niveau 3)
- Directiesecretaresse/Managementassistent (niveau 4)
Met behulp van deze methode kan de student zichzelf trainen in de verschillende vaardigheden van de Engelse taal. De training van ruim 200 pagina’s is vrijwel volledig toegespitst op het vakgebied van de opleiding die de student volgt en uitermate geschikt voor zelfstudie. De opdrachten in deze training worden aangeboden op de Europese taalniveaus die voor de betreffende opleidingen van toepassing zijn. Alle deelvaardigheden komen uitgebreid aan bod en er is veel aandacht voor het vakspecifieke jargon. Bij de methode wordt een volledig antwoordmodel geleverd met de uitwerkingen van de opdrachten, scripts bij de luistervaardigheid en beoordelingsmodellen voor de productieve vaardigheden.
De prijs van deze methode is met opzet laag gehouden. Maar het betreft wel uitdrukkelijk een persoonsgebonden lesboek.
Een aantal (willekeurige) voorbeelden van opdrachten uit deze training (gebaseerd op de omschrijvingen uit het betreffende kwalificatiedossier):
Luisteren:
- Luisteren naar een bezoeker die net aangekomen is
- Luisteren naar werkinstructies van de leidinggevende
- Luisteren naar aanwijzingen en instructies in verschillende situaties
Lezen:
- Lezen van informatie over een mogelijke vergaderlocatie
- Lezen van zakelijke correspondentie (offertes, aanmaningen, klachten e.d.)
- Lezen van informatie over het effectief omgaan met veeleisende klanten
Gesprekken voeren:
- Het ontvangen en te woord staan van een bezoeker
- Een telefoongesprek met een Engelstalige klant
- Het opvragen van informatie over een conferentiecentrum
Spreken:
- Een bezoeker de weg wijzen door het gebouw
- Het presenteren van ideeën over een activiteit/festiviteit
- Het verzorgen van een presentatie over het bedrijf op een beurs
Schrijven:
- Het reserveren van een hotelkamer
- Het reageren op een klacht
- Het schrijven van een volledige zakelijke brief