Beroepsgericht Engels voor de Opleidingen in de Horeca (digitaal invulbare pdf)
Ondernemers in de Horeca werken in een internationale context en moeten daardoor zowel met medewerkers als gasten communiceren in het Engels. Ze moeten in dagelijkse situaties mondeling goed uit de voeten kunnen. Maar soms is ook schriftelijke communicatie met gasten noodzakelijk.
Deze beroepsgerichte methode Engels is o.a. geschikt voor de volgende opleidingen:
- Manager/Ondernemer Horeca (niveau 4)
- Meewerkend Horecaondernemer (niveau 4)
Met behulp van deze methode kan de student zichzelf trainen in de verschillende vaardigheden van de Engelse taal. De training van ruim 225 pagina’s is vrijwel volledig toegespitst op het vakgebied van de opleiding die de student volgt en uitermate geschikt voor zelfstudie. De opdrachten in deze training worden aangeboden op de Europese taalniveaus die voor de betreffende opleidingen van toepassing zijn. Alle deelvaardigheden komen uitgebreid aan bod en er is veel aandacht voor het vakspecifieke jargon. Bij de methode wordt een volledig antwoordmodel geleverd met de uitwerkingen van de opdrachten, scripts bij de luistervaardigheid en beoordelingsmodellen voor de productieve vaardigheden.
De prijs van deze methode is met opzet laag gehouden. Maar het betreft wel uitdrukkelijk een persoonsgebonden lesboek.
Een aantal (willekeurige) voorbeelden van opdrachten uit deze training (gebaseerd op de omschrijvingen uit het betreffende kwalificatiedossier):
Luisteren:
- Luisteren naar de vragen van Engelstalige gasten, klanten en medewerkers
- Luisteren naar instructies over het optreden bij een brand of een ongeval
- Luisteren naar Engelstalige situaties in hotel, restaurant en café
Lezen:
- Lezen van teksten over de trends en ontwikkelingen op het vakgebied
- Lezen van aanwijzingen en instructies over wijn-spijs-combinaties, opdektechnieken, betalingswijzen, leveringsvoorwaarden etc.
- Lezen van teksten over het omgaan met annuleringen en no-shows
Gesprekken voeren:
- Het te woord staan van een echtpaar met kinderen dat een accommodatie geboekt heeft
- Het voeren van een gesprek met een gast in het restaurant (ontvangen, placeren, inventariseren, bedienen, afrekenen, afscheid nemen)
- Een gesprek met de leider van een groep nogal rumoerige cafébezoekers
Spreken:
- Het communiceren met gasten en collega’s in diverse situaties
- Het presenteren en profileren van de accommodatie op een beurs
- Het bespreken van de voortgang in de bediening met de collega’s in de keuken
Schrijven:
- Het opstellen van een reserveringsbevestiging n.a.v. een boeking
- Het schrijven van een e-mail naar een klant die een arrangement wil boeken
- Het opstellen van een kort bericht voor een gast die moeilijk bereikbaar is