Beroepsgericht Engels voor de Opleidingen in het Brood en Banket (digitaal invulbare pdf)
Bakkers en Leidinggevenden in de Bakkerij krijgen steeds vaker te maken met Engelstalige klanten of collega’s. Ze lezen Engelstalige recepten en instructies bij apparaten. Met Beroepsgericht Engels voor de Opleidingen in het Brood en Banket verkopen ze hun Engelstalige klanten geen gebakken lucht.
Deze beroepsgerichte methode Engels is o.a. geschikt voor de volgende opleidingen:
- Uitvoerend Bakker (niveau 2)
- Zelfstandig Werkend Bakker (niveau 3)
- Leidinggevende Bakkerij (niveau 4)
Met behulp van deze methode kan de student zichzelf trainen in de verschillende vaardigheden van de Engelse taal. De training van ruim 200 pagina’s is vrijwel volledig toegespitst op het vakgebied van de opleiding die de student volgt en uitermate geschikt voor zelfstudie. De opdrachten in deze training worden aangeboden op de Europese taalniveaus die voor de betreffende opleidingen van toepassing zijn. Alle deelvaardigheden komen uitgebreid aan bod en er is veel aandacht voor het vakspecifieke jargon. Bij de methode wordt een volledig antwoordmodel geleverd met de uitwerkingen van de opdrachten, scripts bij de luistervaardigheid en beoordelingsmodellen voor de productieve vaardigheden.
De prijs van deze methode is met opzet laag gehouden. Maar het betreft wel uitdrukkelijk een persoonsgebonden lesboek.
Een aantal (willekeurige) voorbeelden van opdrachten uit deze training (gebaseerd op de omschrijvingen uit het betreffende kwalificatiedossier):
Luisteren:
- Luisteren naar een klant die de wekelijkse bestelling wil aanpassen
- Luisteren naar een personeelsmedewerker die bakkerijproducten wil inkopen
- Luisteren naar een klant die een klacht heeft
Lezen:
- Lezen van instructies bij apparaten, zoals een snijmachine of een mixer
- Lezen van recepten (bijvoorbeeld: brood, muffins, cake)
- Lezen van informatie over trends en ontwikkelingen op het vakgebied
Gesprekken voeren:
- Een gesprek met de leidinggevende over de afstemming van de werkzaamheden
- Een gesprek met een klant die een paar vragen heeft
- Een voortgangsgesprek met een lerende medewerker
Spreken:
- Een presentatie van vijf verschillende aangeboden broodsoorten
- Een uitleg aan een klant over de producten die de bakkerij verkoopt
- Het verstrekken van informatie over brood (ingrediënten, bereidingswijze, belegsuggesties)
Schrijven:
- Het schrijven van een kort bericht voor de vaste klanten van de bakkerij
- Het plaatsen van een bestelling bij een leverancier
- Het schrijven van de tekst van een promotieactiviteit