Beroepsgericht Engels voor de Opleidingen in de Juridische Beroepen (digitaal invulbare pdf)
Juridisch-administratieve dienstverleners verstrekken ook aan Engelstalige personen juridische informatie. Ze verwijzen – indien nodig – door en beheren het dossier. Omdat onze samenleving steeds internationaler wordt, zullen dit soort situaties steeds vaker voorkomen.
Deze beroepsgerichte methode Engels is o.a. geschikt voor de volgende opleidingen:
- Juridisch Administratief Dienstverlener (niveau 4)
Met behulp van deze methode kan de student zichzelf trainen in de verschillende vaardigheden van de Engelse taal. De training van ruim 200 pagina’s is vrijwel volledig toegespitst op het vakgebied van de opleiding die de student volgt en uitermate geschikt voor zelfstudie. De opdrachten in deze training worden aangeboden op de Europese taalniveaus die voor de betreffende opleidingen van toepassing zijn. Alle deelvaardigheden komen uitgebreid aan bod en er is veel aandacht voor het vakspecifieke jargon. Bij de methode wordt een volledig antwoordmodel geleverd met de uitwerkingen van de opdrachten, scripts bij de luistervaardigheid en beoordelingsmodellen voor de productieve vaardigheden.
De prijs van deze methode is met opzet laag gehouden. Maar het betreft wel uitdrukkelijk een persoonsgebonden lesboek.
Een aantal (willekeurige) voorbeelden van opdrachten uit deze training (gebaseerd op de omschrijvingen uit het betreffende kwalificatiedossier):
Luisteren:
- Luisteren naar een gesprek met een klant die zakelijk juridisch advies wil
- Luisteren naar een gesprek tussen een medewerker van de Gemeente en een inwoner
- Luisteren naar een klant die zich mogelijk wil vestigen op een bedrijfslocatie
Lezen:
- Lezen van informatie over contractvormen
- Lezen van teksten over de rechten van deurwaarders
- Lezen van informatie over de sociale zekerheid in Nederland
Gesprekken voeren:
- Een gesprek met een klant die ontslag aangezegd is wegens zwangerschap
- Een gesprek met de manager van een chemisch bedrijf dat problemen veroorzaakt
- Een gesprek met een verzekerde die het niet eens is met de toegekende vergoeding
Spreken:
- Het geven van informatie over het Nederlandse belastingstelsel
- Het verstrekken van informatie over gesubsidieerde rechtsbijstand
- Het verzorgen van een presentatie over de Algemene Verordening Gegevensbescherming
Schrijven:
- Het opstellen van een e-mail voor een inwoner over de bouwmogelijkheden in de Gemeente
- Het schrijven van een gespreksverslag over een klant met financiële problemen
- Het opstellen van de tekst van een laatste aanmaning namens een klant die op betaling wacht