Beroepsgericht Engels voor de Opleidingen in de Luchtvaartdienstverlening (digitaal invulbare pdf)
Luchtvaartdienstverleners hebben veel te maken met passagiers uit andere landen en culturen. Om de service en de veiligheid te bieden die gevraagd wordt, moeten luchtvaartdienstverleners kunnen deelnemen aan een vloeiend en spontaan Engelstalig gevoerd gesprek, waarbij normale uitwisseling met moedertaalsprekers redelijk mogelijk is. Daarnaast moeten ze beroepsgerichte instructies in de Engels kunnen geven en Engelstalige beroepsgerichte teksten lezen (bijv. flight safety manuals). Tevens moet ze korte incidentrapportages in het Engels maken.
Deze beroepsgerichte methode Engels is o.a. geschikt voor de volgende opleidingen:
- Dienstverlener in de Luchtvaart (niveau 4)
Met behulp van deze methode kan de student zichzelf trainen in de verschillende vaardigheden van de Engelse taal. De training van ruim 200 pagina’s is vrijwel volledig toegespitst op het vakgebied van de opleiding die de student volgt en uitermate geschikt voor zelfstudie. De opdrachten in deze training worden aangeboden op de Europese taalniveaus die voor de betreffende opleidingen van toepassing zijn. Alle deelvaardigheden komen uitgebreid aan bod en er is veel aandacht voor het vakspecifieke jargon. Bij de methode wordt een volledig antwoordmodel geleverd met de uitwerkingen van de opdrachten, scripts bij de luistervaardigheid en beoordelingsmodellen voor de productieve vaardigheden.
De prijs van deze methode is met opzet laag gehouden. Maar het betreft wel uitdrukkelijk een persoonsgebonden lesboek.
Een aantal (willekeurige) voorbeelden van opdrachten uit deze training (gebaseerd op de omschrijvingen uit het betreffende kwalificatiedossier):
Luisteren:
- Luisteren naar een passagier die een klacht heeft
- Luisteren naar een echtpaar dat moeite heeft met inchecken
- Luisteren naar een gestrande passagier
Lezen:
- Lezen van ‘flight safety instructions’
- Lezen van informatie over de ‘pre-flight briefings’
- Lezen van teksten over ‘airplane evacuations’
Gesprekken voeren:
- Een gesprek met een passagier die bijzondere bagage heeft
- Het inchecken van reizigers voor een vlucht naar Heathrow
- Een gesprek met een passagier die probleemgedrag vertoont
Spreken:
- Een passagier verwelkomen aan boord en zijn plek toewijzen
- Het overdragen van een passagier met een handicap aan een collega
- Het verzorgen van een volledige veiligheidsdemonstratie
Schrijven:
- Het invullen van een ‘passenger report form’
- Het schrijven van een kort bericht voor de collega’s van de marechaussee
- Het schrijven van een ‘flight operations incident report’