Beroepsgericht Engels (ook: Duits) voor de Opleidingen in de Bediening (digitaal invulbare pdf)
Medewerkers in de Bediening staan gasten en collega’s ook vaak in het Engels te woord. Ze nemen bestellingen op, presenteren gerechten en dranken, nemen reserveringen aan en geven toelichting, advies of richtlijnen. Met Beroepsgericht Engels voor de Opleidingen in de Bediening wordt dat wel heel eenvoudig.
Deze beroepsgerichte methode Engels is o.a. geschikt voor de volgende opleidingen:
- Gastheer/gastvrouw (niveau 2)
- Zelfstandig Werkend Gastheer/gastvrouw (niveau 3)
- Gastronoom/sommelier (niveau 3)
- Leidinggevende Bediening (niveau 4)
Met behulp van deze methode kan de student zichzelf trainen in de verschillende vaardigheden van de Engelse taal. De training van ruim 250 pagina’s is vrijwel volledig toegespitst op het vakgebied van de opleiding die de student volgt en uitermate geschikt voor zelfstudie. De opdrachten in deze training worden aangeboden op de Europese taalniveaus die voor de betreffende opleidingen van toepassing zijn. Alle deelvaardigheden komen uitgebreid aan bod en er is veel aandacht voor het vakspecifieke jargon. Bij de methode wordt een volledig antwoordmodel geleverd met de uitwerkingen van de opdrachten, scripts bij de luistervaardigheid en beoordelingsmodellen voor de productieve vaardigheden.
De prijs van deze methode is met opzet laag gehouden. Maar het betreft wel uitdrukkelijk een persoonsgebonden lesboek.
Een aantal (willekeurige) voorbeelden van opdrachten uit deze training (gebaseerd op de omschrijvingen uit het betreffende kwalificatiedossier):
Luisteren:
- Luisteren naar de wensen van twee gasten
- Luisteren naar een gast die wil reserveren
- Luisteren naar taaluitingen in tien verschillende situaties
Lezen:
- Lezen van de gebruiksaanwijzing van een apparaat
- Lezen van informatie over opdektechnieken
- Lezen van aanwijzingen over het omgaan met een dronken gast
Gesprekken voeren:
- Een gesprek met een gast die wil dineren
- Een gesprek met de leider van een rumoerige groep gasten
- Een voortgangsgesprek met een medewerker
Spreken:
- Een uitleg bij een driegangenmenu
- Het geven van tips m.b.t. de uitbreiding van de menukaart
- Een presentatie over een favoriet gerecht
Schrijven:
- Het schrijven van een kort bericht aan de leidinggevende
- Het plaatsen van een bestelling bij een leverancier
- Een reclamatie na een foute levering